Jak należy jeść – naucz się w pełni smakować jedzenie


Jak należy jeść – naucz się w pełni smakować jedzenie

Jedzenie jest bardzo przyjemną czynnością – chyba nikt nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Jednak w codziennym biegu rzadko znajdujemy czas, by naprawdę zastanowić się jak należy jeść. A powinno się smakować spożywane potrawy. Zamiast usiąść do stołu i celebrować posiłek, w biegu pochłaniamy kanapkę lub danie z budki z fast-foodami. Kiedy postępujemy w ten sposób, wiele nas omija, a my nie mamy okazji cieszyć się zmysłowymi doznaniami płynącymi z konsumpcji ulubionych dań. Jak nauczyć się jeść świadomie?

Odpowiedzmy na pytanie: jak należy jeść? Po co jemy? Jedna z pierwszych odpowiedzi na to pytanie z pewnością brzmiałaby: ponieważ potrzebujemy tego, by żyć. Jedzenie jest jedną z naszych podstawowych, fizjologicznych potrzeb, obok spania i przyjmowania płynów. Codziennie musimy przyjąć określoną ilość kalorii, by mieć energię do działania. Jednocześnie mało kto postrzega spożywanie posiłków wyłącznie w kategoriach biologicznych. Na co dzień bardzo często jemy dla przyjemności, ulegając pokusom lub dotrzymując kroku znajomym z biurze czy na spotkaniach z przyjaciółmi (kto nie skusiłby się na ciasto, które koleżanka przyniosła do pracy lub kawałek pizzy, którą pałaszuje cała reszta towarzystwa w restauracji?).

Jak należy jeść - całodobowa restauracja Pianka z Tanka

Mimo tego, że postrzegamy jedzenie jak wielką przyjemność, nie jesteśmy przyzwyczajeni do jego celebrowania. Ulubione batoniki pochłaniamy przed komputerem, czytając służbowe e-maile, a w przerwie między jednym zadaniem a drugim wybiegamy do bufetu lub baru z hot-dogami, by jak najszybciej zaspokoić głód, zupełnie nie tak jak należy jeść. Brak czasu sprawia, że często fatalnie i zupełnie przypadkowo układamy swój jadłospis, a w dodatku jemy w nieprawidłowy sposób. Okazuje się, że on również ma znaczenie: aby dobrze strawić pokarm, najpierw musimy dokładnie go pogryźć.

 

W dodatku nasz mózg otrzymuje komunikat o sytości dopiero ok. 20 minut po rozpoczęciu jedzenia, więc robiąc to zbyt szybko, często pochłaniamy zbyt duże ilości, co przyczynia się do niepożądanego wzrostu wagi. Warto zastanowić się jak należy jeść swoje posiłki, choćby dlatego, że jego efektem ubocznym jest chudnięciem. Skupianie się na każdym kęsie skutkuje także większą uwagą na sygnały z własnego ciała.

Dlaczego większość z nas je szybko i w biegu? Od dziecka jesteśmy przyzwyczajani do przyjmowania pokarmów przy jednoczesnym wykonywaniu innych czynności. Chwalony przez wielu zwyczaj wspólnego zasiadania do stołu przez całą rodzinę wiąże się z rozmowami. Często jemy przed telewizorem lub w kinie (wielu z nas wręcz nie wyobraża sobie seansu filmowego bez słonych przekąsek, takich jak chipsy czy popcorn). W dorosłym życiu uczymy się nie odrywać od pracy ze względu na posiłek, w związku z czym wyciągamy kanapki, siedząc prze komputerem lub przeglądając raporty. Prawda jest taka, ze w zasadzie nikt nie zastanawia się nad tym, jak należy jeść. Tymczasem taka źle rozumiana wielozadaniowość nie pozwala nam celebrować przyjemności płynącej z jedzenia. Dopiero skupiając się wyłącznie na nim, jesteśmy w stanie w pełni odbierać smak potrawy.

Nietrudno zauważyć, że opisany wyżej styl życia wiąże się z ogromnym napięciem i stresem. Nic dziwnego: jak być spokojnym, kiedy ciągle się spieszymy? Spokojne, w miarę możliwości powolne spożywanie posiłków może zadziałać podobnie do medytacji. Skupiając się na jedzeniu i płynącej z niego przyjemności, na chwilę zapominamy o codziennych troskach i problemach, a także dajemy sobie czas na uspokojenie myśli. Moment spożywania posiłku, może by czasem naprawdę przyjemnym, kiedy nauczymy się jak należy jeść.

Jak należy jeść - całodobowa restauracja Pianka z Tanka

 

Od pewnego czasu bardzo popularna stała się idea mindfullness, której najpopularniejsza definicja brzmi: „szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę”. Trend ten jest odpowiedzią na specyfikę naszych czasów: ciągły pośpiech, szybki i dynamiczny tryb życia oraz nieumiejętność bycia „tu i teraz”. Świadomość jak należy jeść swoje jedzenie również wpisuje się w tę tendencję: dzięki niemu możemy w pełni skoncentrować się na potrzebach naszego ciała oraz doznaniach płynących z jedzenia. Taki sposób myślenia o posiłkach często wiąże się również z uważniejszym i bardziej świadomym komponowaniem codziennego jadłospisu, tak by zawierał wszystkie niezbędne dla zdrowia składniki.

Jak należy jeść - całodobowa restauracja Pianka z Tanka

Jedzenie to sposób na przyjęcie nie tylko odpowiedniej liczby kalorii, ale również cennych substancji odżywczych, takich jak witaminy czy minerały. Właściwie ułożone menu zawiera optymalne ilości białka, tłuszczu, cukru i innych składników. Dzięki temu poszczególne posiłki nie przynoszą nam wyłącznie chwilowego nasycenia, ale również pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie oraz codzienne funkcjonowanie.

 

Jak należy jeść uważnie? Pozbycie się przyzwyczajeń, które kultywowaliśmy przez lata, z pewnością nie jest łatwe. Warto pamiętać, by podczas spożywania posiłków nie robić niczego innego. Zarezerwujmy sobie na tę czynność co najmniej kilka minut, wyłączmy laptopa i telewizor, a następnie postarajmy się maksymalnie skoncentrować na jedzeniu. Niech będzie ono estetyczne i ładnie podane. Dostrzegajmy takie szczegóły jak wygląd dania, jego zapach, a wreszcie – wszystkie nuty smakowe. Przeżuwajmy powoli, skupiając się na doznaniach zmysłowych i uspokajając gonitwę myśli. Bardzo możliwe, że w ten sposób na nowo „odkryjemy” potrawy, które wydawały nam się dobrze znane.